Blog

Dospělý a barefoot - začátky přechodu na bosou obuv

V dnešním článku se podíváme na nejčastější otázky, které se týkají přechodu na barefoot obuv v dospělosti. Tak se pohodlně usaďte a můžeme začít. 😊

Barefoot není jen pro mladé 

S barefoot obuví můžete začít v jakémkoliv věku – v dětství, v dospělosti i ve stáří. Při přechodu na barefoot obuv v dospělosti je však potřeba dbát větší opatrnosti. Noha již “zlenivěla” v důsledku několikaleté chůzi v tvrdé a úzké botě s odpruženou patou a podporou klenby.  

Obecně doporučujeme začít s prvními barefooty na jaře nebo na podzim. Doporučujeme tyto roční období proto, že si lidé kupují kožené boty (tzv. celoročky), které si můžete vzít do chladnějšího počasí nebo do deště během celého roku. Tak budete mít dostatek času si na barefoot obuv zvyknout a zhodnotit, zda je barefoot obuv vhodná právě pro vás. 

Co mohu očekávat od “bosých bot”  

Barefoot obuv má své výhody, ale samozřejmě i nevýhody a jsou zdravotní omezení, při kterých je důležitá konzultace s lékařem.  

Mezi hlavní výhodu patří jejich přirozenost a příznivý vliv na celé tělo. Mají anatomicky tvarovanou špičku, která netlačí prsty a dává jim svobodu pohybu. Je to skvělá prevence a součást léčby vbočených palců.  

S prostornou špičkou se může správně zapojovat i klenba, která se při každém kroku natahuje a smršťuje. Klenbu je potřeba takto cvičit a nepřetěžovat ji, aby nedošlo k jejímu zborcení. To v barefoot botách umožňuje rovná vložka bez podpory klenby. Pokud máte vážnou formu zborcené klenby, poraďte se s fyzioterapeutem, zda je pro vás barefoot obuv vhodná nebo zda do nich nebude zapotřebí vyrobit vložku s podporou klenby na míru!

Dále na barefootových botách nenajdete žádný podpatek. Sebemenší podpatek změní těžiště a postavení páteře a vede při chůzi k dupání na paty. To se při přechodu na barefoot obuv rychle odnaučíte. Uleví se tak vašim kolenům, kyčlím, páteři i krční páteři. Při patních ostruhách je opět důležité zhodnotit, zda je barefoot obuv vhodná a případně dokoupit do bot gelovou podpatěnku na obměkčení.  

Poslední ale neméně důležitý bod je tenká a ohebná podrážka. Na chodidlech má každý z nás cca 100 tisíc reflexních bodů, které se při chůzi naboso stimulují díky nerovnému povrchu (kamínky, písek, “kočičí hlavy”...). Díky tomuto stimulu se chodidlo nejen promasíruje, ale skrz nervy vysílá signál do mozku, který vyhodnotí terén a přizpůsobí chůzi. Z hlediska reflexologie je navíc každý bod propojen s určitým orgánem v těle a tato masáž má opět blahodárný vliv na celé tělo. Nejčastější dotaz, který slýcháváme je “To ucítíme každý kámen?” a naše odpověď je ANO, ale bude to příjemné. Ne náhodou máme na našich prodejnách bosí chodníček, kde si lidé mohou vyzkoušet na vlastní nohy, že kamínky přes podrážku nebolí a netlačí. Naopak si chůzi budete o to více užívat a zkoušet různé terény. Ani ve městě nenajdete 100 % rovný chodník. Jediné úskalí tenké podrážky je pro lidi s diabetem a sníženou citlivostí na chodidlech. Opět doporučujeme se poradit se svým lékařem.  

Ale abychom barefoot obuv jen nechválili, je potřeba se podívat i na druhou stranu mince. Prvním bodem, který může lidi odradit od nošení barefoot je cena. Stále se jedná o obuv prodávající se ve specializovaných prodejnách nebo e-shopech a prodejní cena se odráží na nákladech – investice do kopyta, ruční šití, pravá kůže, materiály na tenkou ale odolnou podrážku, malovýroba... Za tu cenu se výrobci zkrátka snaží svým zákazníkům nabídnout maximální kvalitu.  

Druhou nevýhodou může být netrpělivost lidí. Při přechodu na barefoot mohou nastat bolesti nohou nebo zpomalení a zmenšení kroku. Tyto “starosti” jsou však převážně dočasné nebo se nemusí objevit vůbec. Barefoot obuv je pro nohy jako posilovna a když se posilují svaly, tak bolí. Někdo se s tím může potýkat měsíce, jiný se s tím vypořádá během pár dnů. Menší kroky a pomalejší chůze je také hlavně na začátku, kdy se vědomě snažíte odnaučit dupání na paty. Běžná obuv vám dovolujeme dělat dlouhé kroky právě díky odpružené patě, která nárazy ztlumí a vy je necítíte ale pořád tam jsou. Barefoot obuv je v tomto nekompromisní a návyky správné chůze jsou nutností. Ale jak již bylo řečeno, tělo vám za to poděkuje. 😊  

Třetí nevýhoda, která je spíše taková úsměvná, je, že jak začnete s prvními barefootovými botičkami, pravděpodobně u jedněch neskončíte. Spousta lidí střídá barefoot obuv s běžnou obuví, ale čím déle nosíte barefoot, tím více je pro vás běžná obuv nepohodlná. Ale aspoň je to super příležitost obměnit botník a udělat první zdravý krok, co myslíte? 

Začínáme s barefoot obuví  

Jaké klady a zápory vás při začátkách s barefoot obuví mohou čekat jsme si už trochu naznačili výše. Těmto překážkám se přesto můžete trochu vyvarovat už při výběru prvních botiček. Pokud zvolíte obuv se silnější podrážkou (okolo 5-6 mm), šance na bolesti nohou se velmi sníží. Doporučujeme vyzkoušet více značek a druhů, abyste poznali, v čem se vaše noha bude cítit dobře. Je důležité, aby se bota přizpůsobovala vaší noze, a ne noha botám.  

Možná jste se už někde dočetli nebo slyšeli, že v botě by měl být jakýsi nadměrek. Na ten je potřeba myslet při každém výběru barefootových bot. Nadměrek v botě je velmi individuální a každý člověk si volí takový, který mu je příjemný. Minimum je však 6 mm na pohyb prstů při chůzi v botě. I těchto 6 mm se může zdát příliš a lidé mají pocit, že je jim obuv veliká, ale to je opět jen o zvyku. 😊  

Zpočátku je důležité opravdu věnovat pozornost svému tělu. Ať už se to týká dupání na paty nebo již zmíněné bolesti nohou. V každém případě se nic nemá přehánět (v posilovně také nestrávíte při první návštěvě 5 hodin) a v případě potřeby přecházejte na barefoot obuv postupně. Nikam nespěchejte a dopřejte svým nohám každý den aspoň chvíli užít si volnosti pohybu, než se svalstvo posílí.  

Pokud máte vážnější zdravotní potíže, obraťte se na svého lékaře, než zakoupíte své první barefoot botičky. Na trhu už se sem tam objevují i značky, které jsou cenově dostupnější a tak, pokud si nejste jisti, zda bude barefoot to pravé pro vás, můžete začít s levnější nebo kompromisní značkou, která splňuje jen některé parametry barefoot obuvi.  

Může to znít jako raketová věda, ale pokud navštívíte jednu z našich prodejen, budeme se snažit vám s výběrem botiček co nejvíce pomoci a zodpovědět vaše další otázky, které se týkají barefoot obuvi.  

O barefootu bychom mohli psát hodiny, ale až když tuto obuv člověk vyzkouší, pochopí vše, o čem se tu píše. Tak se na vás budeme těšit! 😊  

O nás

Sídlo firmy:
Footmark s.r.o.
Hospříz 35
377 01, Jindřichův Hradec

Provozovna

Jindřichův Hradec:
Footmark s.r.o.
Klášterská 78
377 01, Jindřichův Hradec
tel: +420 702 225 981

Provozovna

Tábor:
Footmark s.r.o.
Kpt. Nálepky 2396
390 03, Tábor
tel: +420 739 500 511

Kontakty

info@footmark.cz

Dagmar Krupicová
Tel: +420 777 148 642
Email: dagmar@footmark.cz

©2022 Footmark s.r.o. všechna práva vyhrazena.

Vyhledat